4 gode flyttetips

Skal du flytte i nærmeste fremtid? Da har vi samlet fire gode flyttetips som vil komme godt med. Nøye planlegging er viktig i forkant av en flytteprosess. Da sikrer du en mest mulig sømløs overgang fra gammelt til nytt hjem.

1. Merk flyttekassene nøye

De fleste er klar over hvor viktig det er å merke flyttekassene nøye. Men dersom du plutselig står i den nye boligen med 20 kasser merket «kjøkken», kan det fort oppstå problemer. Pakk gjenstander som hører i lag i samme eske, men vær ekstra nøye med markeringen.

I stedet for å kun skrive «kjøkken», kan du for eksempel markere kassene som: Kjeler, tallerkener, tørrvarer og lignende. Dette sparer deg tid og det blir lettere å pakke opp riktige kasser i hver omgang.

Til slutt bør du også tenke på eskens vekt. Selv om det er hensiktsmessig å pakke alle bøkene i samme eske, blir dette fort tungt å bære. Fordel innboet på en måte som lager mening, men pass på at du klarer å bære kassen inn og ut døren.

2. Velg et taktisk tidspunkt

De fleste tenker ikke så nøye over tidspunktet for flytting. Men dersom du planlegger taktisk, kan du unngå unødvendige stressmomenter. Dersom du skal flytte ut av den gamle boligen og inn i det nye hjemmet på samme dag, er det desto viktigere å være nøye med innflyttingstidspunkt.

Det kan være fristende å velge en fredag, en ferie eller tiden rett før skolestart. Dette er dager hvor du ofte har mest ledig tid, men husk at det har også resten av samfunnet. På disse dagene er det lett å havne i stressende situasjoner og bilkø, hvilket gir deg unødvendig dårlig tid.

Skal du kjøre gjennom storbyen en fredags-ettermiddag eller siste dag før skolestart? Da sier det seg selv at du ofte må beregne dobbel så lang tid på kjøredistansen. Velg en dato og et tidspunkt som ikke skaper mye stress og dårlig tid.

– Les mer om flyttemelding.

3. Bli kvitt gammelt skrot

Mange er ikke klar over hvor mye de eier før hele livet skal pakkes ned i små esker. Dette er den perfekte anledning til å bli kvitt gammelt skrot og gjøre en skikkelig vårrengjøring av innboet ditt.

I glemte skuffer og skap vil du finne mye som kan kastes eller gis bort. Sett av ekstra tid til å gå nøye gjennom alt du eier og sorter bort ting som skal doneres eller kastes. Dette sparer du mye tid på når du skal pakke ned og pakke opp eskene igjen. Kanskje du selge noe på digitale markedsplasser og tjene noen ekstra kroner til nye møbler eller oppussing?

4. Få hjelp til flytteprosessen

Flytteprosessen er tung og de aller færreste makter å gjøre alle stegene alene. Det tar tid å flytte, fra rydding, organisering, pakking, mellomlagring, transport og flyttevask – ikke vær redd for å be om hjelp fra profesjonelle flyttebyrå.

Et flyttebyrå kan hjelpe med så lite eller så mye som du selv ønsker. Det er ingen hemmelighet at flytting er svært tidkrevende og i en travel hverdag med små barn og hverdagslige gjøremål, er det ikke alltid vi strekker til.

Enten du kun trenger hjelp med å kjøre søppel, pakke, transport eller flyttevask, vil et flyttebyrå kunne lette på arbeidsmengden og gjøre flytteprosessen hakket mindre hektisk. Er du usikker på om trenger hjelp? Sett av god tid til å planlegge flyttingen i forkant.

Jo mer forberedt du er, desto mindre kaotisk blir selve flyttingen. Tenk gjennom hvordan du skal pakke og hvordan du skal leve når det meste av innbo er pakket ned i esker. Hvor mye tid har du på deg til flyttevasken? Trenger du mellomlagring? Når alt er skrevet ned vil det være enklere å se hvor du eventuelt trenger hjelp og hva du trenger hjelp til.